سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اموزش بیت کوین و التکوین ها

نظر

اگر برای خرید و فروش ارز دیجیتال مانند ترون با صرافی‌ها نظیر کوین کده کار کرده باشید، احتمالا می‌دانید حین فروش ترون ، در انتهای عملیات از شما TXID یا همان هش تراکنش درخواست می‌شود و باید آن را در یک کادر وارد کنید. حین ارسال کوین و توکن به دیگر افراد یا مخصوصا پرداخت آنلاین با استفاده از این دارایی‌ها نیز ارائه شناسه تراکنش ضروری است. به همین دلیل برای هر فردی که با ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده سر و کار دارد، یادگیری نحوه پیدا کردن هش یا شناسه تراکنش ضروری است.

 

کاربرد TXID هش تراکنش و نحوه بدست اوردن شناسه تراکنش 

 

لینک دانلود: TXID-کاربرد هش تراکنش و نحوه بدست اوردن شناسه تراکنش

لینک اپارات: TXID-کاربرد هش تراکنش و نحوه بدست اوردن شناسه تراکنش

لینک یوتیوب: TXID-کاربرد هش تراکنش و نحوه بدست اوردن شناسه تراکنش

TXID چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش با شناسه تراکنش ارز دیجیتال

TXID چیست؟ آموزش پیگیری تراکنش با شناسه تراکنش ارز دیجیتال

TXID یا شناسه تراکنش یک کد 64 حرفی منحصربه‌فرد است که به‌شکل خودکار برای ثبت تراکنش‌ها روی بلاک‌چین تولید می‌شود. این کد برای افزایش امنیت و همین‌طور یکسان‌بودن اطلاعات در بلاک‌چین با یک تابع هش‌گذاری (Hashing function) تولید می‌شود.

برای پیگیری یک تراکنش و مطمئن شدن از ثبت آن روی بلاک‌چین دسترسی به این کد ضروری است. این کد مانند «کد پیگیری» به‌عنوان رسید هم می‌تواند کارایی داشته باشد. در ادامه به‌شکلی ساده توضیح می‌دهیم TXID چیست و چطور می‌توانید یک تراکنش ارز دیجیتال را با آن پیگیری کنید.

کاربرد TXID چیست؟

 

ساتوشی ناکاموتو در طراحی بیت‌کوین از مراحل مختلف هش‌گذاری یا به‌اصطلاح رمزگذاری برای افزایش امنیت و در عین‌حال عمومی نگه‌داشتن اطلاعات استفاده کرده است. به‌این‌ترتیب اطلاعات تراکنش‌های بیت‌کوین از جمله فرستنده، گیرنده و البته مبلغ تراکنش با دو بار اعمال شدن تابع هش‌گذاری SHA-256 تبدیل به یک کد 64 حرفی 32 بیتی شده و روی بلاک‌چین ثبت می‌شود. در حقیقت یک TXID یا شناسه تراکنش چیزی جز همتای هش‌گذاری‌شده خود تراکنش برای ثبت روی بلاک‌چین نیست.

برای همین اگر بخواهید مطمئن شوید یک تراکنش روی بلاک‌چین ثبت شده یا هنوز ثبت نشده است، لازم است به این کد دسترسی داشته باشید. درحالی‌که شما به‌عنوان فرستنده یا گیرنده می‌توانید با پیدا کردن شناسه تراکنش روی بلاک‌چین، از انجام شدن معامله مطمئن شوید، هیچ کس دیگری نمی‌تواند با دیدن شناسه تراکنش از اطلاعات تراکنش آگاه شود.

برای دسترسی به اطلاعات تراکنش در مرورگر بلاک‌چین لازم است علاوه‌بر واردکردن TXID یا شناسه تراکنش، آدرس فرستنده را هم در اختیار داشته باشید. به‌این‌ترتیب احتمال دسترسی اشخاص ثالث به اطلاعات تراکنش باز هم ضعیف‌تر می‌شود. در ادامه مراحل پیگیری تراکنش از طریق شناسه تراکنش را مشاهده می‌کنید.

پیگیری تراکنش های بیت کوین با سایت بلاکچین

سایت بلاک چین امکان اینکه شما تراکنش های خود را پیگیری کنید را دارد و شما میتوانید تراکنش ارز های بیت کوین، اتریوم و بیت کوین کش را پیگیری کنید. برای اینکه تراکنش های خودمون رو پیگیری کنیم باید ابتدا وارد سایت BlockChain.info شوید(برای وارد شدن به این سایت از نرم افزار های تغییر آی پی یا فیل*تر*شک*ن استفاده کنید). بعد از وارد شدن به سایت اولین چیزی که مشاهده می کنید تصویر زیر است که صفحه بیت کوین است.

 

صفحه اصلی سایت بلاکچین برای پیگیری تراکنش های بیت کوینصفحه اصلی سایت بلاکچین

 

در بالای صفحه یک فیلد جستوجو مشاهده میکنید که داخل آن عبارت Search Your Transaction, an Address or a Block نوشته شده است. شما باید کد تراکنشی که دارید را در این قسمت وارد کنید تا اطلاعات کامل برای پیگیری به شما نمایش داده شود.

 

قسمت جستوجو سایت بلاکچین برای پیگیری تراکنش های بیت کوینقسمت جستوجو سایت بلاکچین

 

پیگیری تراکنش های بیت کوین با سایت BTC

سایت BTC هم یکی از امکاناتی که دارد ردیابی تراکنش های شما است و میتوانید همانند سایت بالا تراکنش های خود را ردیابی کنید. در این سایت شما می توانید تراکنش های ارز بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و لایت کوین را پیگیری کنید. برای این کار ابتدا وارد سایت BTC.com می شوید.

 

صفحه اصلی سایت BTC برای پیگیری تراکنش های بیت کوینصفحه اصلی سایت BTC

 

بعد از وارد شدن به سایت اولین چیزی که مشاهده می کنید اطلاعات ارز های دیجیتال است و در بالاترین قسمت سایت همانند سایت قبلی یک فیلد جستوجو مشاهده می کنید، که شما باید آدرس پیگیری خود را در آنجا وارد کنید تا اطلاعات تراکنش برای شما نمایش داده شود.

 

قسمت جستوجو سایت BTC برای پیگیری تراکنش های بیت کوینقسمت جستوجو سایت BTC

 

نکته مهم:

پیگیری تراکنش های بیت کوین میتواند به شما در انتخاب پلتفرم تراکنشی کمک کند به عنوان مثال شما میتوانید با پیگیری تراکنش ها زمان انتقال ارز دیجیتال را بررسی کنید و در صورتی که این زمان بسیار طولانی تر از حد انتظار شما بود، پلتفرم انتخابی خود را تغییر دهید.

البته که در بستر بلاکچین اگر شما آدرس را اشتباه وارد کنید دیگر هرگز پول شما باز نخواهد گشت اما در مسایل امنیتی و کلاهبرداری پیگیری تراکنش های بیت کوین غیر مجاز از طرف نهاد های مختلف میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

ردیابی تراکنش در بیت کوین

  • blockchain.com/explorer (بیت کوین- اتریوم- بیت کوین کش)
  • btc.com (بیت کوین-بیت کوین کش- اتر)
  • chainz.cryptoid.info (تمام ارزهای دیجیتال)
  • blockexperts.com (اِکسوسیس-اینترنت آو پیپل-PRiVCY-تیت کوین-Vcash)
  • bitinfocharts.com (تمام ارزهای دیجیتال)

تراکنش های بیت کوین با استفاده از سایت تراکنش‌یاب Explorer قابل ردیابی است. یعنی هرکسی می‌تواند سابقه یک تراکنش را از مبدا تا مقصد فعلی مشاهده و بررسی کند.

برای جستجوی یک تراکنش بیت کوین، شما می‌توانید به Block Explorer مراجعه و از نوار جستجوی قابل دسترسی در قسمت سمت راست بالای صفحه استفاده کنید. در این قسمت می‌توانید آدرس بیت کوین، هش تراکنش، یا شماره بلاک را در کادر مربوط به جستجو وارد کنید.

  1. Hash هش تابعی است که ورودی از حروف و اعداد را به یک خروجی رمزگذاری شده با طولی ثابت تبدیل می‌کند.
  2. Fee کارمزد تراکنش‌های ارز دیجیتال در شبکه
  3. تایید نشده UNCONFIRMED: یعنی هنوز تراکنش توسط ماینر ها تایید نشده است.

در عکس پایین همان تراکنش بالا را می بینید که بعد از گذشت مدتی توسط ماینر ها تایید شده است Confirmations و انتقال انجام می شود. اگر تراکنش شما تایید نشد نگران نشوید زیرا مبلغ تراکنش تایید نشده پس از یک الی دو هفته به حساب شما باز خواهد گشت.

دلیل این که بعضی وقت ها تراکنش ها بیشتر از 10 دقیقه طول می کشد تا تایید شود برمیگردد به مقیاس‌پذیری که یکی از مشکلات قدیمی بیت کوین محسوب می‌شود. شبکه بیت کوین تنها قادر به انجام حدود هفت تراکنش در ثانیه است.

هر تراکنش یک هش مخصوص دارد، که می‌توان با آن تراکنش را رهگیری کرد: در مثال بالا

810b5766a77faba189ebdcaa21a9ed405ecd3c59e4ccb5c6249c740f94bf331d

به طور کلی شما تراکنش بیت کوین را نمی توانید لغو کنید اما تا زمانی که تراکنش شما تایید نشده می توانید به صورت (Replace by Fee (RBF و دوبار خرج کردن تراکنش بیت کوین خود را لغو کنید ولی اگر تراکنش شما تایید شود دیگر قابل بازگشت یا لغو نیست.

تراکنش در ترون

تراکنش های ترون  و اتریوم هم مانند بیت کوین کاملا شفاف است و می‌توان از طریق سایت‌های تراکنش‌یاب، یک تراکنش را پیگیری کرد.

به یکی از کاوشگرهای بلاک اتریوم مثل Etherscan.io بروید. شناسه تراکنش خود را در کادر جستجو وارد کنید.

  1. Transaction Hash هش تراکنش برای پیگیری تراکنش
  2. Status وضعیت تراکنش
  3. Block بلاک تراکنش
  4. Timestamp زمان
  5. From آدرس اتریوم انتقال دهنده
  6. To آدرس اتریوم دریافت کننده
  7. Value: مقدار اتریوم و ارزش به دلار
  8. Transaction Fee: کارمزد تراکنش
  9. Gas Price در شبکه اتریوم هزینه گس Gas با اتر (ETH) پرداخت می‌شود.
  10. Gas Limit حداکثر تعداد گسی است که شما مایل به پرداخت در یک تراکنش هستید.

یک نکته مهم در ردیابی تراکنش‌های اتریوم این است که برخی از آن‌ها تنها قراردادهای هوشمند هستند و هیچ اتریومی منتقل نشده است. اگر ارزش آن 0 اتریوم بود یعنی قرارداد است.